פרסום ידיעה
תפריט
מדור סיעודי

מהן הזכויות של קשיש במצב סיעודי?

מערכת LawFeed

  • 01/09/2020 · 19:37

קשישים הסובלים מבעיות בריאות בשילוב עם מוגבלות תפקודית יכולים להסתייע במגוון שירותי בריאות ובשירותים קהילתיים נוספים, כמפורט להלן, אשר יאפשרו להם, במרבית המקרים, להמשיך להישאר בביתם, בקהילה.

מידע חשוב הודות הזכויות של קשיש במצב סיעודי – שירותים שמוענקים מחוץ למערכת הבריאות –

גמלת סיעוד – גמלת סיעוד שמוענקת מן ביטוח לאומי מיועדת לתושב שהגיע לגיל פרישה, דר בקהילה, לוקה במוגבלות תפקודית, ונמצא נדרש ביותר לסיוע של בן אדם שונה בעריכת פעולות מדי יום, כמו למשל – להתהלך בדירה, להתלבש, לטפל בהפרשות, להתקלח, לאכול, וכיוצא בזאת או נמצא שהינו צריך השגחה בדירה שלו בשביל הבטיחות שלו ואף הבטיחות של הסובבים אותו. מענק הגמלה מוגבל למי שסך ההכנסות שלו לא יותר מן הסכומים שנקבעו. הגמלה מעניקה שירות מבין השירותים שלעיל, או שילובם – משדר מצוקה ושירותי מכבסה, מטפלת בדירת הקשיש, אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים, טיפול במרכז יום לקשישים.
שירות של משרד הרווחה לקשיש בקהילה – משרד מעונות חוץ ביתיים לקשישים – מדובר בדיור מוגן לקשישים אשר הינם עצמאיים יחסית ובתי אבות לקשישים בעלי ירידה מועטה עד בינונית בתפקוד. ההימצאות בבית אבות מסובסדת באמצעות משרד הרווחה, על ידי הרשות המקומית ובהשתתפות הקשיש ובני משפחתו. הסבסוד מוענק אך רק לחלק מהנמצאים במוסדות הללו, ויתרתם ממומנים ממקורות שונים, כולל מימון פרטי. כל מיני שירותים שונים, כמו למשל – בתי אבות לקשישים, מרכזי יום לקשיש, דיור מוגן לקשישים, מועדונים לקשישים, שכונה תומכת, עצמאים ותשושים וכיוצא בזה באחריות השירות לזקן משרד הרווחה. לקבלת השירות אפשר ליצור קשר עם שירותי הרווחה ברשות המקומית שלכם.
מרכז יום לגיל הזהב – בכל מדינת ישראל נמצאים בקירוב למאה ושמונים מרכזי יום לגיל הזהב, בפרט עבור בעלי ירידה תפקודית. במרכזי היום מוענק לקשיש טיפול שמבצע סינרגיה של פעילות חברה, עיסוק והפעלה, ארוחות, ובמידת הדרישה עוד שירותים, כמו למשל – מקלחת. זכאי חוק ביטוח סיעוד עשויים לעשות שימוש בשירות הנ"ל כחלק מזכאותם לשעות טיפול.

זכאות של שירותי בריאות על ידי קופות החולים –

כל מבוטח זכאי לפנות בתלונה לממונה על פניות הציבור במוסד שבו טופל, לאחראי לבירור תלונות חברים בקופת החולים שהוא מבוטח בה או לנציבות הקבילות לעניין חוק בריאות ממלכתי במשרד הבריאות.
אשפוז הקשיש בבית חולים – בהמון מצבים בני אדם מבוגרים מתאשפזים בבית החולים, עוד לפני שהינם אובחנו כסיעודיים. במצב הלה משמעותי לתת את הדעה שלכם להיתכנות של שיקום שניצבת בפניו, אף בבית החולים וכן בקהילה בתום השחרור שלו, וגם לפעול מבעוד מועד להגשת תביעה לגמלת סיעוד.

ייעוץ באמצעות רופא גריאטרי והערכה גריאטרית – יעוץ באמצעות רופא גריאטרי נכלל בסל בריאות מטעם קופות החולים ויכול להיערך בכל מצב בו רופא המשפחה גומר בדעתו להיוועץ עם מומחה בנושא הזה, בסוגיות אבחוניות וטיפוליות, או בהתאם לצרכי הקשיש והמשפחה שלו, בפרט כאשר מתרחש שינוי או מידרדר המצב התפקודי, הקוגניטיבי או הנפשי של הקשיש. רופא אשר התמחה בטיפול הרפואי בגיל המבוגר, הווה אומר – אבחון וטיפול במחלות האופייניות לגיל השלישי, תוך כדי מטרה למנוע ולטפל בהידרדרות בריאותית ותפקודית. השירות כלול בסל הבריאות מטעם קופות החולים. הערכה גריאטרית – שירות של מרפאה, אשר מורכב מן רופא גריאטרי מומחה בראש צוות רב מקצועי, שכולל אחות מוסמכת, עובדת סוציאלית, ואם נדרש אף עוד כל מיני מקצועות כמו לדוגמה – רוקח/ת קליני/ת, פיזיותרפיסט/ית, דיאטנ/ית, מרפא/ה בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, ועוד כל מיני רופאים מומחים מתחומים שונים, וכיוצא בזה. טיפול, יעוץ ואבחון של ירידה קוגניטיבית – לרבות ירידה בזיכרון וביכולת החשיבה, דמנציה וכיוצא בזאת – מתרחשת באמצעות רופא מומחה בגריאטריה, כולל במסגרת הערכה גריאטרית כוללנית. לפעמים אבחון קוגניטיבי נערך באמצעות רופא מומחה בנוירולוגיה או בפסיכיאטריה. כמו כן, הבדיקה עשויה להתייחס בין השאר אף למישורים גופניים, נפשיים, תרופתיים ואחרים שעשויים להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי.

טיפול רפואי בבית משכנו של הקשיש – כל מטופל זכאי לזאת כי כל טיפול הכלול בסל הבריאות בהתאם לחוק, ואשר מוענק לרוב במרפאת קופת החולים בקהילה יוענק לו אף בדירה שלו, על ידי ביקור בית של איש המקצוע המטפל.

LawFeed
סגירה