פרסום ידיעה
תפריט
מדור סיעודי

מהן פעולות ADL בביטוח סיעודי?

מערכת LawFeed

  • 04/09/2020 · 10:00

הערכת יכולת התפקוד של אדם במצב סיעודי

בן אדם סיעודי הינו בן אדם שצריך סעד ועזרה בעריכת פעולות מדי יום. עוד משחר ההיסטוריה ההגדרה לפיה בן אדם אופיין כסיעודי, השתנתה רבות בעת העכשווית כאשר האומדן שעוזר להגדיר בן אדם כסיעודי הינו מבחן שמכונה ADL. עסקינן הודות ראשי תיבות של Activities of Daily Living , הווה אומר – פעילויות של חיי היומיום או פעילויות יומיומיות. מדובר במבחן שמשמש סוג של אמצעי עבור הערכת המצב התפקודי של הקשיש. במבחן זה עושים שימוש על מנת לאמוד את יכולת התפקוד של בן האדם באמצעות בחינת היכולת שלו לערוך שש פעילויות אלמנטריות של כל יום, הודתן נפרט לכם במאמר הנוכחי.

מה זה מבחן ה- ADL?

כאשר מעריכים את מידת התפקוד של הקשיש, מתחשבים בכל מיני נתונים, כמו לדוגמה – מה הגיל של הנבדק, במידה כי הנבדק דר לבדו וכיוצא בזאת. בנוסף לכך, במידה והנבדק אוחז באמתחתו תעודת עיוור, יוענקו לו שתי נקודות רק עבור זאת. הציון הסופי במבחן מהווה סוג של אינדיקציה למידת הנצרכות של הנבדק לעזרה בעריכת פעולות מדי יום ביומו. עריכה במלואה של פעולת ADL בצורה עצמאית, אין תזכה את הנבדק כלל וכלל בנקודות. עריכה חלקית של פעולה, תזכה את הנבדק בחצי נקודה, ואי אפשרות של הנבדק לבצע פעולה, תזכה אותו בנקודה אחת. ציון אפס לדוגמה מורה על זאת כי אפשר להותיר את הקשיש בלי עזרה במשך כל שעות היום, ציון ביניים מורה על זאת כי אפשר להותיר את הקשיש בלי עזרה בחלק משעות היום וציון גבוה מורה על זאת שלא להותיר את הקשיש לבד, גם לא לפרקי זמן קצובים.

חשוב לדעת שכדי להצליח בתביעת ביטוח סיעודי חשוב להתייעץ עם עורך דין ביטוח סיעודי בעל ניסיון שיכול להסביר את הקריטריונים השונים הנדרשים כדי להצליח בתביעת ביטוח סיעודי וזאת בהיבט הרפואי ובהיבט המשפטי.

מה הינן הפעולות אשר אותן בודקים במבחן ה- ADL בביטוח סיעודי?

  • שליטה על הסוגרים – בוחנים את היכולת העצמאית של הקשיש לשלוט על פעולות המעיים או השתן. חוסר שליטה על אחת מפעולות אלו מאופיינת כחוסר שליטה על הסוגרים. באופן זה לדוגמה, עשיית שימוש בקטטר או בסופגנים, יעניקו ניקוד לקשיש בשל פעולה זאת.
  • מעברים של קימה ושכיבה – נבדקת האפשרות של הקשיש לעבור בצורה עצמאית מסיטואציה של שכיבה לסיטואציה של ישיבה ומסיטואציה של ישיבה לסיטואציה של עמידה.
  • ביצוע מקלחת – נאמדת אפשרותו של הנבחן להיכנס לאמבטיה באופן עצמאי, לחפוף את הראש, לשטוף את הרגליים בעזרת עצמו וכיוצא בזה.
  • עוד נתון שנבחן הוא התלות של הקשיש בהשגחה במשך כל שעות היממה. מטרת ההשגחה הינה שמירה על בטחונו או בטחון הסובבים אותו. קשישים אשר צריכים השגחה בכל שעות היום, יזכו לציון גבוה במבדק הזה כגון – חולי אלצהיימר, אשר עשויים לאבד את דרכם.
  • יכולת של התניידות – נבדקת היכולת של הקשיש לנוע בצורה עצמאית, בלי עזרה חיצונית. ציון אפס יוענק לקשיש שיכול להתנייד באופן עצמוני, בלי עזרה, אף כאשר הקשיש מסתייע בעזרי הליכה או שמרגיש מאמץ קל בניידות, ציון ביניים יוענק לקשיש אשר צריך הכוונה, מפאת עיוורון או לחלופין לעזרה והציון המקסימלי יוענק לקשיש שמרותק לכיסא גלגלים.
  • שתייה ואכילה – כל עוד הקשיש יכול לאכול ולשתות לבדו, כאשר המובן הינו שהקשיש יכול לאכול לבדו מזון שמוענק לו, והן ליטול תרופות בצורה עצמונית, הינו אין יקבל ניקוד בשביל פעולה זאת. ציון ביניים יוענק לקשיש שצריך עזרה קלה בשל אי תובנה או עיוורון והציון המקסימלי יתקבל למי שצריך עזרה בנטילת תרופות, שתייה או אכילה בצורה שלמה.
  • להתפשט ולהתלבש – בנושא הזה נבדקות רק היכולות של הקשיש להתפשט ולהתלבש. ציון מקסימלי יינתן למי שצריך עזרה מלאה בלבוש וציון ביניים יוענק לקשיש שצריך עזרה רק פשוטה.
  • קשיש שגר לבדו – עוד נתון שנבחן במשך בחינת ADL הינו במידה והחולה הסיעודי דר לבדו. באם הוענקו לקשיש שתי נקודות במבחן ADL , כי אז יצורפו לו עוד שתיים וחצי נקודות נוספות במידה והינו דר לבדו.

מידע חשוב הודות מבחן ADL  בביטוח סיעודי

לעבור מבחן תלות שוב – במצבים אשר בהם מצבו של הקשיש יתדרדר, אפשר מטעמו של הקשיש או מטעם המוסד לביטוח לאומי לערוך שוב מבחן ADL. משמעותי לבצע את המבחן הזה כאשר מצבו של הקשיש מדרדר, בהמון מצבים התוצאה במבחן החוזר עשויה להסב להמעטה או לשלילת הזכאות למענק גמלת סיעוד.

LawFeed
סגירה